Alla inlägg under april 2009

Av AMANdA - 14 april 2009 00:10

"För ett år sedan gjorde vi det här, på Fryshusets Gymnasium, och nu gör vi det igen, vi har arbetat hårt och samlats kring samma sak igen, vi har en produktion. Skillnaden nu är att vi har gjort allt själva, på egen hand¨, det är så häftigt!" Rasmus röst som viskar i mitt öra, långa mjuka kramar som aldrig vill ta slut. Två Systrar och Marie har haft urpremiär!

Vi minglar runt på premiärfesten och bara myser, stolta över vad vi åstadkommit, ödmjuka inför varandra, en arm runt midjan där, en ryggdunk här, ett ripidipidii med jämna mellanrum.

Vi uppskattar alla varandras arbete, alla har sin plats och uppgift, alla har sina ess i rockärmen och alla är bra på något.

Det här är den mest välfungerande grupp jag fått arbeta med, ni är så fina och speciella, jag gillar er!

Jag känner mig viktig, delaktig, aldrig ensam, det finns alltid någon att be om hjälp och alltid någon att hjälpa.

Tack.

Av AMANdA - 7 april 2009 19:09

jag är sist kvar på kontoret, lyssnar på musik på myspace

idag har varit en bra dag!

jag klistrade kuvert med info om Vi Ungas sommarläger i sommar uppe på takterassen, i strålande solsken med utsikt över Karlsson-på-taket-land

jag har känt mig kraftfull, drivande, jag har fått saker gjort, det är så skönt!

nu ska jag spamma alla mejladresser jag har med TVÅ SYSTRAR OCH MARIE, ingen ska slippa undan! ;)

sedan ska jag promenera hem till solna,

för kvällen är ung och vacker

nea har påsklov och ska sova hos mig!

Av AMANdA - 6 april 2009 11:13

Jag är uppvuxen på bondgård, en vild unge med rufsigt hår och skit under naglarna, alltid redo att hugga tag där det behövs, om det så gäller att bärga hö som att mocka fårskit eller sätta potatis. Har behärskat traktorn och vedklyven och tröskan och sedan barnsben, har förlöst ett antal lamm och avmaskat hästar på löpande band.

eller inte

Jag stod oftast på säkert avstånd från allt som hade med smuts att göra, klädd i rosa klänning och prinsessdiadem. Så fort det började pratas om att gå ut till fåren och jobba fick jag omedelbart huvudvärk och feber, ända tills jag fick tillstånd av mamma att stanna hemma och baka äppelpaj och koka kaffe istället. Jag var alltid noga med att välja ut de fröpåsar med de finaste blommorna på framsidan av paketen, men när det kom till själva odlingen och ogräsrensningen i lergeggan blev jag alltid otroligt intresserad av att inspektera äppelträdens blommor eller att putsa upp utemöblerna istället.

 jag var en liten pimpinett stadsråtta, förpassad ut till vildmarken, med endast mina klänningar, halsband och Barbie-dockor som vettigt sällskap,

tyckte jag då.


Igårkväll var jag ute hos pappa. På landet. Jag fick köra lastbilen, skumpade fram på den gropiga grusvägen i skymningsljus. Fåren bräkte, gammeltackorna med hesa mörka bräkningar, lammen med små ljusa "bääää" och pulsade runt i halmen inne i ladan, några småbaggar stångades i ett hörn, ett lamm slickade på en vägg, några stod i hörännan och några låg ned och vilade hos sina mammor.

Jag satte mig på marken och lät lammen komma fram till mig, de nosade och sög på snörena till min jacka. De var så mjuka, så söta, så oskyldiga och levande. Jag klappade och kliade och kelade, det var fint och mysigt.

Nu kan jag njuta av lantlivet på riktigt, i lagom dos!

Av AMANdA - 2 april 2009 09:42

nu tycker jag att det är skönt att komma hem

hem till Bro, ut till landet, släppa storstadsstressen och prestationspressen en stund

bara sitta och skratta åt Viggo's fantastiska rolltolkning som Säpovakt 1 i åk 4-5:s musikal på Härnevi-skolan och beundra hans moonwalk på scen

bara hänga med Becka och Ronja och Nea och äta frukost som mamma ställt fram åt mig

tack!

Av AMANdA - 1 april 2009 10:33

På teckningskurs på Aggregat igårkväll, min teckningslärare visade filmer på youtube. Bland annat denna, en kommentar om graffitti: http://www.youtube.com/watch?v=JwsBBIIXT0E (KOLLA PÅ DEN, det tar 3:23 minuter av ditt liv)

konstnären Alexandre Orion gör detta i en biltunnel i Brazilien. Tunnelns väggar är helt svarta av all skit från bilarna, så med en trasa och rengöringsmedel "tvättar" han fram 3000 döskallar på väggen. Polisen kommer, men Alexandre kan inte arresteras - han vandaliserar ju inte, utan städar! (Tänk om Konstfack-eleverna kunde göra något sånt här istället för att förstöra tunnelbanevagnar...)

Ovido - Quiz & Flashcards