Alla inlägg den 17 november 2008

Av AMANdA - 17 november 2008 16:07

kl 15:28 den 17 november år 2008

"Amanda, det här körprovet är godkänt. Har du några frågor? Nähä okej, då får jag bara önska dig lycka till, här får du ditt tillfälliga körtkortsbevis, ditt riktiga körkort får du hemskickat under veckans gång. Tack och hej!"

Tillstucken ett tunt A4-ark med kryss i den gröna godkänt-rutan denna gång, omtumlad ramlandes ut ur bilen, Emma rusar fram med frågande blick, jag lyfter tummen upp och hon kastar sig fram och ger mig en stor kram, Hanna, kusinen, kramar tätt efter, jag kan knappt fatta att det är sant, vi skrattar och skriker tjejiga skrik och fan, vad skönt det känns!

Andreas blir stolt, han ger mig också en bamsekram. Ellen ritar sin specialité-figur, en glad smiley, bakom mitt namn på whiteboard-tavlan på trafikskolan. Glad smiley, det betyder att man har lyckats!

Jag har LYCKATS! Här har ni tjejen med KÖRKORT!

Av AMANdA - 17 november 2008 11:48

Vi vaknar upp i varsin soffa hemma hos Gun.

"Godmorgon Emma" hälsar jag med skrovlig morgonröst "du, fyller man på spolarvätska själv?"

Det är dagen D och allt, verkligen allt kretsar kring ska jag lyckas eller inte? Jag är galet nervös, klampar runt av och an.

Klockan slår 9 och vi har ätit storfrukost; farmor Gun hade kokat gröt och bakat tunnbröd. Jag ringer Ellen på Elsborgs för att fråga om jag har nån lektion idag på förmiddagen.

"Nää" svarar Ellen.

En timme senare ringer Andreas: "Jag har fått en tid över nu om 20 minuter, vill du köra en lektion?"

Åh hjälp. Jag är så nervös. Jag är så sjukt äckligt supernervös att det känns som att en lektion med mycket fel bara skulle tynga ned mig så jag säger tack, men nej tack, och lägger på luren. Det går en halv sekund, sedan inser jag hur dum i huvudet jag är. Det är klart att jag ska ta en till lektion när jag får chansen, ju mer jag kör desto säkrare blir jag och vadfan ska jag annars pyssla med hela dagen? Vanka av och an?

Jag ringer upp trafikskolan, får ur mig ett "jag ångrade mig!" och lektionen blir min.

"Det var väl det jag visste" säger Andreas med ett snett leende när jag anländer till trafikskolan.

Det blir en bra lektion.

Ovido - Quiz & Flashcards