Alla inlägg den 28 november 2008

Av AMANdA - 28 november 2008 15:38

idag kl 18.30 ska vi samlas vid Spottkoppen på centralen,

6 tjejer från Sthlm & Uppsala,

ska glida ned till GBG och göra gatorna osäkra

vi ska gå Utbildning för Utbildare tillsammans med folk från hela landet och lära oss krishantering och få retorikknep om hur man talar inför grupp

vi kommer matas med info och kunskap och

jag är fett taggad!

adventsmyset till tåget är kirrat och klart, jag ska bara köpa några kilo mandariner så klarar vi oss hela vägen ned till de goa gubbarnas stad!

Av AMANdA - 28 november 2008 08:55

snön är borta och det luktar vår i luften!

jag tog en promenad på vägen till jobbet, svängde upp i tegnérlunden, mitt nyupptäckta smultronställe i vasastan

en söt liten park med damm och gungor uppe på ett berg, inramad av fin 1800-tals arkitektur


jag trodde att tegnérlunden var tillägnad Alice Tegnér, den kända svenska tonsättaren som har skrivit massa barnvisor typ Sockerbagaren, Tre Pepparkaksgubbar och Mors lilla Olle 

så jag blev nyfiken och läste igenom info-skyltarna i parken men det stod bara att man ska koppla sin hund, plocka upp skräp och att barn får bada i dammen om de vill

inte ett ord om Alice.

nu har jag googlat på parkens historia och fått fram information

och ve och fasa! tänkte jag när jag upptäckte att

parken inte alls är tillägnad Alice Tegnér, utan biskopen Esaias Tegnér som "dock inte har någon anknytning till platsen", enligt texten


nu undrar jag; finns det någon som har en aning om vem den där biskopen är?!

och finns det någon som inte sjungit "blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår"?

vem är mest känd, biskopen eller allas vår Alice?!

Och om parken är tillägnad en biskop, varför är det en staty mitt i parken föreställande en naken och muskulös August Strindberg sittandes på toppen av ett berg? han tornar upp sig på parkens högsta punkt, åmar sig med bekymrad nedslagen blick och syns längst nerifrån tegnérgatan. det finns dock en till staty. en liten, liten en, till minne av Astrid Lindgren för att många av hennes sagofigurer softade i lunden. Statyn av Astrid är ungefär en tjugondel av storleken på Strindberg.


och nu undrar jag; hur många har läst en hel bok av Strindberg? ganska många säkert. men hur många som jag känner? och hur många kan relatera till Strindberg? hur många kan känna igen honom på bild? hur många kan återge en av hans historier?

Och hur många känner till Astrid Lindgren? hur många kan recitera långa stycken från hennes sagor, repliker från filmerna och så vidare? jag vet ganska många, jag kan själv göra det.

Men ändå skuggas Astrid av den stora mäktiga Strindberg som sitter uppflugen på sitt alldeles egna berg.


Alice Tegnér, detta inlägg är tillägnat dig. Om du ser det här, dvs om du är inne och surfar på internet från din grav eller från himlen eller var du än finns, och kanske googlar dig själv och läser detta, så vill jag att du ska veta att för mig är Tegnérlunden din park. Så det så.

Ovido - Quiz & Flashcards