Alla inlägg den 6 juli 2008

Av AMANdA - 6 juli 2008 15:00

SÖNDAG och de stora svarta tryckbokstäverna på Aftonbladets löpsedel lyser mot mina trötta kisande ögon utanför Pressbyrån på vägen hem:

"DE HÄR PERSONERNA ÄGER DE DYRASTE HUSEN I DIN KOMMUN! VI HAR HELA LISTAN!"

SÖNDAG igen, och dags för en ny av Aftonbladets listor, någon har valt en ny från deras icke-sinande lager. Varje söndag är det samma sak, alltid en ny "vi-har-hela-listan-för-din-kommun"-lista. Jag är omåttligt trött på dessa listor, som väller över från alla håll; det är listor på vilka områden i ens egen ort som har högst inbrottsfrekvens, listor på de rikaste människorna i ens egen ort, listor på hur mycket olika villor sålts för i kommunen det senaste året, det är säkert listor på hur många katter som sprungit bort i diverse bostadsområden och listor på hur stor chans det är att bli överkörd på olika vägar också, det skulle inte förvåna mig.

SÖNDAG, och jag undrar i mitt stilla sinne,

vem läser dessa listor? Vem blir underhållen av att läsa dessa listor? Vem rättar till läsglasögonen, tar en klunk kaffe, läser och tar till sig av den ofantliga mängd, enligt mig, värdelös information som dessa listor innehåller? Och vem skriver listorna?! Vilket hjärndött och tråkigt arbete att sitta och leta upp ointressant fakta och spalta upp i excel-rader och publicera i Sveriges största kvällstidning.

"VI HAR HELA LISTAN!"

Stackars journalist. Och stackars Sverige, som inte har nåt viktigare att trycka upp på löpsedeln.

Ovido - Quiz & Flashcards