Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Konsten att flytta till en främmande stad.

Av AMANdA - 22 september 2009 20:37

För drygt en månad har sedan flyttade jag till Eskilstuna. Utan att känna till mer i staden än Parken Zoo och att Kent är uppvuxna här. Det är inte mer än en månad sedan jag kände mig lite vilse så fort jag klev utanför dörren och ryckte till inne i lägenheten så fort det smällde ute i porten. Det var en månad sen. Nu är det skillnad,

Eskilstuna är min stad nu.


Under min första vecka i stan fick mina klasskompisar stå ut med 1 miljon frågor,

som en kulspruta spottade jag ur mig alla mina undringar om Eskilstuna,

vilket café har bästa kaffet/ vilken krog spelar bäst musik/ var finns bra löpspår/ är Ica MAXI verkligen Sörmlands billigaste stormarknad/ vilken secondhandbutik har störst fyndpotential/ vad har mitt bostadsområde för rykte/ är kriminaliteten verkligen så utbredd som jag har hört/ vad har staden för historia/ vilka kändisar kan jag stöta på på stan/ vilka pjäser spelas just nu/ vad händer ikväll?


Nu kan jag svara på alla de där frågorna själv. Jag vet vad som händer här, vad som gäller och jag har folk att gå hem till om jag skulle låsa mig ute. Och jag har lärt mig att "lära känna nya människor" i en ny stad innebär att först lära känna personerna i sin närmaste närhet, i mitt fall mina klasskompisar, och sedan lära känna deras vänner och pojk- och flickvänner. Det är mysigt, jag börjar bli någon här, igår hörde jag ett "AMANDA!!" på vägen till skolan och Ida, Andreas sköna flickvän kom cyklande. Vi stod och snackade en stund, sedan cyklade hon vidare och jag fortsatte till skolan, lite varmare i höstkylan.

Nu ikväll stötte jag ihop med den snälla tjejen med rött hår (hon går konstlinjen och var den första jag vågade prata med första dagen i skolan) och hennes kompis på ett aerobics-pass på Friskis. De var glada och vill komma på mitt baspass imorgon. De bjöd med mig till Bishop Arms imorgon också, de har tydligen frågequiz på onsdagar där man tävlar i lag, det ska bli kul!


Jag tror inte att jag har ansträngt mig en enda gång för att "hitta nya vänner", det faller naturligt, jag blir medbjuden bara och det är skönt. Jag behöver inte fixa och leta.

I Fristaden glider jag!

 
 
Ingen bild

Morsan Agge

22 september 2009 21:11

Hej. Du kanske inte tycker att du gjort ngt för att få kompisar men man kan välja att inte få också. Är man som du nyfiken och öppen så vill ju andra lära känna dig och tvärtom. Det är säkert jobbigt att inte vara så socialt begåvad, Så din inställning är avgörande. Njut på!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AMANdA - 10 mars 2010 21:45

Jag har börjat öva min självdisciplin. Självdisciplin kan vara bra att ha om man till exempel ska plugga på högskola, då måste man plugga ibland och inte bara se på youtube-filmer, samma sak om man startar eget företag, då måste man jobba ibland och ...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:41


     Idag är det 10 månader sedan jag somnade på den här mannens säng och låg som en död fisk, omöjlig att få liv i, och mannen fick boka hotell åt oss i Alicante alldeles själv. Jag var trött för att vi hade varit ute och cyklat längs ängar och v...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:35

jag borde gå ut och gå eller ta en löptur i solen men jag har fastnat inne, för min sporify-playlist är så bra att jag inte vill gå härifrån! ...

Av AMANdA - 3 mars 2010 18:46

Idag har jag varit ledig så jag tog en stärkande promenad i solskenet. Snubblade på en liten kinesisk butik med namnet "Vegetarisk livs" i Nyfors (alias Eskilstunas Chinatown) och gick in. Jag var den enda kunden i den lilla butiken så expeditens ful...

Av AMANdA - 2 mars 2010 20:30


  

Ovido - Quiz & Flashcards