Alla inlägg under september 2009

Av AMANdA - 10 september 2009 14:21

septembermorgon och jag trampar ned till skolan

eskilstunaån ligger spegelblank och det är den vackraste morgonen på länge


septemberlunch och solen skiner starkt och jag blir svettig när jag cyklar till posten och hämtar ett brev

det är härligt

jag gillar hösten

Av AMANdA - 10 september 2009 08:00

Jippie! Jimmy har gett mig en invite till Spotify! Nu kan jag också vara med i gänget och lyssna fritt på vad jag vill!

(jaja, jag vet att jag är typ sist i världen med att skaffa det)

Av AMANdA - 8 september 2009 18:27

"Vad har förgyllt din dag idag Amanda?"

"Att få åka Lenas folkabuss!"


Lena, min supercoola klasskompis som gör smycken av bestick (kolla hennes blogg http://mowena.blogg.se/crafts/) har en alldeles egen folkabuss! Sjukt häftig, som hämtad från hippie 70-talet, fullt utrustad med sovloft, soffa och kylskåp. Vi gled runt i den idag, Emma paxade shotgun och hängde ut genom fönstet och hoppades att någon hon kände skulle se henne nu när hon var så cool. Jag och Andreas chillade bak i soffan och Lena rattade bussen bäst hon kunde i takt till reaggetonerna. Det är livet det!


Mina dagar i Eskilstuna är förgyllda. Sitta i bastun och svettas och garva åt allt efter ett rejält pass i skolan gym, klura på och diskutera design- och miljöproblem i tid och otid, fika minst 3 gånger om dagen, låta cykelns däck gå varma över kullerstensgator och susa fram i cykelfiler, glida in på friskis och träna när jag vill, secondhand-fynda tillsammans med 12 andra loppis-fanatiker 

och det är en sån lyx att få sova mig otrött varje dag. Det är livet det!

Av AMANdA - 8 september 2009 18:16

Två av mina lärare har insjuknat i svininfluensan!

shit jag trodde att svininfluensan var en bluff.

men nu kanske man ska passa sig.. Tecknena sprider ut sig, på Friskis & Svettis finns en krisplan och på högskolan sitter lappar om hur man ska tvätta händerna och nysa i armvecken uppe på varenda toalett.

Idag köpte jag en påse äpplen för 5 spänn på pingstkyrkans secondhand-butik idag, emma sa att hon ville köpa en hon också, men att hon inte vågade "för tänk om det är någon med svininfluensa som har plockat dem".

I skolan hade ledningen beslutat att köpa in handsprit till lärarna, men inte till eleverna. Fan vilka puckon, det är ju i åldern 15-30 som det är störst risk att drabbas, och vad jag vet är det ingen av lärarna som passar in i den ålderskategorin... Men när Börje, grym lärare i Hållbar Utveckling, fick höra detta protesterade han och fick dem att ångra sig. GO BÖRJE! Rädda oss från svininfluensan.


Av AMANdA - 5 september 2009 12:29

ibland är jag så sjukt oföretagsam

till exempel nu

idag har jag bara vaknat och gått upp ur sängen och liksom fastnat

med otvättat hår och fortfarande i stor sov-tshirt

ligger jag i soffan eller vandrar runt i lägenheten och får liksom ingenting gjort

jag borde verkligen ta tag i mitt friskispass, på onsdag ska det vara klart och jag ska kunna det utantill och stå i mitten och leda alla motionärerna rätt och enkelt med ett leende på läpparna

jag borde ta med mig skissblocket, slänga mig på cykeln och leta upp närmsta lekpark för att fånga inspiration till min första designuppgift; att göra en leksak

jag borde gå ut i skogen och andas frisk luft och plocka svamp

men jag har fastnat

och får liksom ingenting gjort

Av AMANdA - 4 september 2009 20:47

det är fredag kväll, jag tar en paus i pluggandet och läsandet av artiklar om the eco indicator och design thinking, för att packa upp min sista flyttkartong

i röran av pärmar och tidskriftsamlare hittar jag en bok

100 SÄTT ATT LEVA KLIMATSMART/EKOLOGISKT

jag blir förbryllad över denna okända bok

så jag slår upp första sidan,

där står:

"Utflyttningspresent till Amanda från Lovisa, sommaren 2009"


Tack Lovisa, vad fint! Jag lovar att inte släppa ut något onödigt, jag slänger nästan ingenting längre. Allt går att tas tillvara på! Så gott som mjölkpaket som konservburkar, reklamblad och godispapper. Och det är du som alltid inspirerat mig till att köpa ekologiska varor, jag vågade liksom inte köpa o-ekologisk mjölk när vi bodde ihop, och nu sitter det kvar som en vana. Och det är en god vana, jag tänker fortsätta köpa ekologiskt!

Jag saknar dig och saknar att bo med dig, att du alltid steg upp direkt från sängen på morgonen med halvslutna ögon och rufsigt hår, raka vägen in i köket och kokade kaffe tills oss båda.

Jag har ingen som kokar kaffe åt mig nu, men jag försöker så gott det går med mitt ekologiska och rättvisemärkta snabbkaffe, som såklart inte alls smakar lika bra som ditt kaffe, men det går. Och yes, som du skrev, nu åker vi iväg och sprider av oss själva så att världen blir en finare plats!

Tack för allt glödlampan min! Vi ses imorgon! Puss!

Av AMANdA - 4 september 2009 19:33

parallellt med recycle design på folkhögskolan

läser jag recycle design på mälardalens högskola

det är ett helt annat tempo på högskolan, andra krav

idag var första riktiga dagen

PUH! är det enda jag kan uttrycka

vi läser kursen på halvfart, men har bara 8 veckor på oss istället för 10.

6 designuppgifter ska genomföras, dessa ska vi lägga minst 20 timmar aktivt arbete på (obs, att sitta och fundera över en kopp kaffe är inte aktivt arbete) och för varje uppgift ska vi ha 150 idéer till att börja med, parallellt med föreläsningar och studiebesök och böcker och artiklar som ska läsas.

under den här kursen upphör såklart inte våra uppgifter på folkhögskolan, nejnej, det rullar på som vanligt.

nu är det fredagkväll och jag ska ägna mig åt lateralt tänkande för att generera idéer och så småningom konceptualicera dessa och göra en tankeskiss, beskrivande skiss, pratande skiss, minnesritning, teknisk ritning, föreskrivande ritning och slutligen en presentationsritning,

OCH JAG SKA GÖRA DET JÄVLIGT BRA!!!

Av AMANdA - 4 september 2009 19:26

På förmiddagsfikat i måndags pratade eskilstuna/västerås/strängnäsborna om svampplockning och jag satt som ett fån.

"HAR DU ALDRIG PLOCKAT SVAMP?! AAHH, STOCKHOLMARE!" var allas reaktion när jag vågade yttra mig om mina bristande svampkunskaper..

Och så idag, när jag släntrar in i klassrummet en minut i halv nio, slänger ned bagen på golvet och drar ut stolen får jag syn på en bok - där, på sittdynan ligger den, glänsande och färgglad - SVAMPGUIDE I FICKFORMAT.

Jag blir full i skratt, snor runt och frågar alla i klassen vem det är som har lagt en svamp-bok på min stol. Alla skakar på huvudet, "det är nog din bok, Amanda" får jag till svar. Så jag satte mig glatt ned och började studera svampar.

Tack för boken, ni är så gulliga, mina kära klasskamrater!

Ovido - Quiz & Flashcards