Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Min Plan för att Må Bra

Av AMANdA - 28 januari 2009 10:42

JAG HAR EN PLAN.

igårkväll hade jag svårt att somna (mycket ovanligt, jag brukar somna "lika snabbt som en lampa släcks", citat från Lovisa)

jag vred och vände mig, tankarna malde på om hur allt ska bli, om hur jag ska orka med, om vad fan jag ska göra för att må bättre

läkaren på vårdcentralen förstod mig inte alls, nej, det är bättre att ta saken i egna händer, tänker jag

Så jag tog fram papper och penna och gjorde en plan.

En Må Bra-plan.

det är en mindmap, med MÅ BRA i mitten, och massa små bubblor och pilar som pekar ut därifrån

de kategorier som jag kommit på hittills är 6 stycken;

SAMTAL: previa företagshälsovård, ungdomsmottagning och ev. S:t Lucas psykiatriska mottagning

SJÄLVKÄNSLA: skriva "jag är bra bok"-, affirmationer till mig själv, reflektera över mina egna värderingar och stå upp för dem

MOTION: få utlopp för stress, skapa glad-hormoner, stark kropp = starkt sinne

SÖMN: återhämtning!

PLANERING: luft i kalendern, ha tråkigt/slappa, hinna tänka

SKAPA: rita/skriva/sy/spela teater, utan press!

JOBB: tydliga mål + mätbara delmål, vägledning + uppföljning, fokusera, våga be om hjälp!


... och 3 gyllene regler:

- umgås med människor som ger energi

- när trycket blir för mycket; ta en promenad!

- säg nej, även till roliga saker


Detta är min plan som jag redan sätter i verket.

Jag krashade, men nu jävlar är jag på väg tillbaka.

 
 
Ingen bild

tove

28 januari 2009 11:54

yeey! det låter ju superbra! (spec våga be om hjälp-biten, känner mig rätt delaktig i den faktiskt) alla krashar ibland, det jobbiga är att resa sig igen. men du är en sån som klarar det!

 
Ingen bild

Morsan Agge

28 januari 2009 12:10

BRAVO!!!

 
Ingen bild

AMANdA, bloggens ägare

28 januari 2009 14:41

tack :)
jajamänsan, du är delaktig tove, så ta åt dig ;) du med morsan! och alla andra som stöttar och pratar och hjälper mig :)

 
Ingen bild

LundLovisa

28 januari 2009 18:22

Låter som en bra och sund plan. jag föreslår att du ska lägga till: Behandla mig själv som jag behandlar mina vänner (dvs med ömhet och respekt, är lyhörd och ger beröm osv.)

 
Ingen bild

AMANdA, bloggens ägare

30 januari 2009 17:58

tack lovisa, det ska jag lägga till i min bok! jag har en liten luftlucka över där det får plats :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AMANdA - 10 mars 2010 21:45

Jag har börjat öva min självdisciplin. Självdisciplin kan vara bra att ha om man till exempel ska plugga på högskola, då måste man plugga ibland och inte bara se på youtube-filmer, samma sak om man startar eget företag, då måste man jobba ibland och ...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:41


     Idag är det 10 månader sedan jag somnade på den här mannens säng och låg som en död fisk, omöjlig att få liv i, och mannen fick boka hotell åt oss i Alicante alldeles själv. Jag var trött för att vi hade varit ute och cyklat längs ängar och v...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:35

jag borde gå ut och gå eller ta en löptur i solen men jag har fastnat inne, för min sporify-playlist är så bra att jag inte vill gå härifrån! ...

Av AMANdA - 3 mars 2010 18:46

Idag har jag varit ledig så jag tog en stärkande promenad i solskenet. Snubblade på en liten kinesisk butik med namnet "Vegetarisk livs" i Nyfors (alias Eskilstunas Chinatown) och gick in. Jag var den enda kunden i den lilla butiken så expeditens ful...

Av AMANdA - 2 mars 2010 20:30


  

Ovido - Quiz & Flashcards