Alla inlägg den 28 januari 2009

Av AMANdA - 28 januari 2009 18:53

Han är lång och ranglig, står nästan och hukar sig, som att taket är för lågt för att han ska kunna sträcka ut sin fulla längd. Han är smal, senig, har långa pianofingrar som han använder till att gestrikulera med för att understryka allt han säger. Han talar engelska och franska omvartannat, men mest svenska. Hans hållning och sätt att tala är avslappnat och vardagligt, men glöden i hans ögon skimrar.


Han är så vacker att det är svårt att ta in hela honom på samma gång. Jag vet inte om jag ska blunda, för att bara koncentrera mig på hans röst som leker med orden och förklarar på ett sätt som är lätt att förstå,

eller om jag bara ska titta på hur känslorna i hans ansikte skiftar,

eller hur han rör sig

eller om jag faktiskt ska koncentrera mig på vad som sägs och lära mig något av den här föresläsningen.


Han heter Jonas Hassen Khemiri

och jag är helt jävla förälskad.

Av AMANdA - 28 januari 2009 10:42

JAG HAR EN PLAN.

igårkväll hade jag svårt att somna (mycket ovanligt, jag brukar somna "lika snabbt som en lampa släcks", citat från Lovisa)

jag vred och vände mig, tankarna malde på om hur allt ska bli, om hur jag ska orka med, om vad fan jag ska göra för att må bättre

läkaren på vårdcentralen förstod mig inte alls, nej, det är bättre att ta saken i egna händer, tänker jag

Så jag tog fram papper och penna och gjorde en plan.

En Må Bra-plan.

det är en mindmap, med MÅ BRA i mitten, och massa små bubblor och pilar som pekar ut därifrån

de kategorier som jag kommit på hittills är 6 stycken;

SAMTAL: previa företagshälsovård, ungdomsmottagning och ev. S:t Lucas psykiatriska mottagning

SJÄLVKÄNSLA: skriva "jag är bra bok"-, affirmationer till mig själv, reflektera över mina egna värderingar och stå upp för dem

MOTION: få utlopp för stress, skapa glad-hormoner, stark kropp = starkt sinne

SÖMN: återhämtning!

PLANERING: luft i kalendern, ha tråkigt/slappa, hinna tänka

SKAPA: rita/skriva/sy/spela teater, utan press!

JOBB: tydliga mål + mätbara delmål, vägledning + uppföljning, fokusera, våga be om hjälp!


... och 3 gyllene regler:

- umgås med människor som ger energi

- när trycket blir för mycket; ta en promenad!

- säg nej, även till roliga saker


Detta är min plan som jag redan sätter i verket.

Jag krashade, men nu jävlar är jag på väg tillbaka.

Ovido - Quiz & Flashcards