Alla inlägg under september 2008

Av AMANdA - 24 september 2008 16:31

Jag har precis kommit in i lektionssalen på körskolan efter en körlektion. Just nu har jag en dipp, jag tror inte på mig själv i trafiken.

Min körlärare sa i bilen nyss att jag, med den utveckling jag har nu, kommer kugga på uppkörningen om fyra veckor om jag inte tar en extra vecka med körlektioner.

Jag blev kall om hjärtat och höll på att köra över en fotgängare som gick över övergångsstället framför mig.

Fan. Jag känner mig dålig.


MEN, det här är mitt höstprojekt

och jag SKA klara det.

Bra, nu är jag peppad igen.


Och en till vecka i fina Falun kan man faktiskt inte tacka nej till!

Av AMANdA - 23 september 2008 14:02

Hejhejhallå,

jag dyker upp här igen, det trodde ni inte va?

Det visade sig nämligen att Elfsborgs trafikskola i Falun har datorer (!) med internet (!!) som man får låna (!!!). Det visade sig också att Falun är en superfin stad, att köra bil är det roligaste som finns, att en cykeltur är bästa starten på dagen, att plugga teori både är intressant och användbart, att de skönaste och mest pedagogiska körlärarna finns på Elfsborgs trafikskola och att Emmas farmor lagar världens godaste svampsoppa.

Det visade sig även att hösten är årets vackraste tid, att man kan göra rejäla fynd på Myrorna i Falun, att danspasset på Friskis&Svettis är nya partystället (och att killarna på gymmet är Faluns hetaste ögongodis...)

"Vi ska köra hälsocamp!" strålade Emma. Och gissa vad som händer i Falun denna vecka?

Jo, det är FOLKHÄLSOVECKA i FALUN,

vilket visade sig betyda gratispass på varenda gym i staden! PERFEKT!

Och allt detta på bara 2 dar!

Av AMANdA - 21 september 2008 15:42

jag har precis packat klart  jag har packat teoribok och körkortstillstånd och id-kort   nu sitter jag och dricker grönt te hemma i mitt kök

snart ska jag släpa med mig mina två dundertunga väskor till bro station  jag ska möta emma  för vi ska påbörja vår resa mot falun!


byebye på ett tag 

nu ska jag fylla mina dagar med väjningsplikt huvudleder stoppskyltar motorvägar parkeringsförbud hastighetsbegränsningar och säkerhetskontroller

jag ska proppas med all information jag behöver för att inom kort kunna möta världen med ett körkort i min plånbok


JAG ÄR LADDAD!

Av AMANdA - 19 september 2008 22:12

Ingen mindre än TIMBUKTU ska uppträda på Viking Line 15 november!

Det är kryssning med Cinderella. Jag vill dit, lätt. Om någon mer vill haka på; säg TUPPEN-JA så fort ni kan så bokar vi biljetter!

Av AMANdA - 16 september 2008 23:45

Ikväll kändes allt platt och mekaniskt. Jag bara läste replikerna rakt ut i luften, jag var okoncentrerad, ofokuserad: jag var ett tomt skal. Men så kallades jag och Elias in till Kristina, och hon bara behövde säga två ord till mig. Hon sa "destruktiv" och "alkoliserad" och med ens fyllde hon mig med inspiration, genast klickade det till och

jag hittade rätt!

Rätt ingång, rätt känsla, rätt hållning, rätt temporytm. Jag var Masja för ett ögonblick, jag var henne, och det var sant!

Det är en sådan magisk känsla att hitta rätt, den går inte att beskriva med ord, det kallas scenisk sanning, och det krävs mycket för att uppnå det, men samtidigt så lite, det är så starkt och ändå så bräckligt.

Oftast hittar man inte dit,

men ibland hittar man,

och då är man oövervinnerlig.


(det finns en liten hake dock... Masja är inte min karaktär. jag fick bara hoppa in som henne idag för att jenny var sjuk. min roll är Sjamrajeva, den minsta tjejrollen i pjäsen Måsen. fan, jag är så mesig som väljer den minsta tjejrollen.. nu vill jag byta.. för jag känner att jag är redo att grotta ned mig i den mörka hål som föreställer Masjas inre... och det skulle vara roligt att få spela med dig igen, Elias!)

K&K

Av AMANdA - 15 september 2008 12:05

just precis exakt i denna stund betalar jag in 920 kr till Vägverket,

avgifter för Kunskapsprov B & Körning B

ett litet steg närmare körkortet,

ett minimalt steg för mänskligheten,

ett stort steg för mig.

Av AMANdA - 14 september 2008 22:16

Jag är dagdrivare.


Visst klingar det illa? Visst luktar det hopplös tillvaro?

Visst ser ni mig framför er, klädd i nötta mjukisbyxor med hål i grenen, solkigt wifebeater-linne och otvättat hår? Visst ser ni mig framför er, där jag småslumrar i en nedsutten soffa framför ett soffbord fläckat med ingrodda pizzarester? Visst ser ni mig framför er, jag kliar mig förstrött i skrevet, lägger av en stor fjärt som ekar i lägenheten och zappar från TVshop till Hem till gården.

Visst är det illa?


MEN! En dagdrivare är inte arbetslös, utan arbetsfri!

Tänk dig själv in i situationen: du har inget jobb eller skola som uppehåller dig. Du är ung, frisk och stark, både fysiskt och i sinnet. Plötsligt tilldelas du massor av fritid, fri tid. Vad skulle du göra då?


Just det. Uppfylla dina drömmar, genomföra dina projekt.


Så sluta skaka på huvudet åt er dotter, vän, forna elev. Hon som en gång verkade så lovande, men nu tydligt har tappat bort sig själv.


För är det någon gång i livet jag får vara virrig borde det vara nu. När jag är fri från skola och jobb, när jag är frisk och ung. Just precis nu verkar min framtid diffus men jag lovar att så småningom kommer jag att gå långt. Längre än ni nånsin anat. Jag behöver bara få dagdriva lite först.


Det är inte så illa.

Av AMANdA - 14 september 2008 21:50

jag sitter och bläddrar i min kalender och min vecka 38 år 2008 ser ut så här:


powerwalk, övningsköra med mamma, körlektion på bilskolan, teorikurs på bilskolan, sugar bar med empan, studera måsar, spela teater, köra bil igen, baka tårta till rasmus som fyller år (överraskning!), körlektion igen, träna core, träna jympa, baba sonic med emma, powerwalk, spela körkortsdataspel, dagdriva med lovisa, ha teater tampone-möte, vänta på manus som ska skrivas klart, se the Mudders feat Niclas live at buss 819 på tyresö, sy en komplicerad skjortklänning jag har skissat upp, fika med becka och becka, jobba på ica, träna, klippa mig (kanske lugg!), mysa hos ellie, packa virknålar, packa köra-bil-kläder och ÅKA TILL FALUN!


Ovido - Quiz & Flashcards