Direktlänk till inlägg 21 oktober 2008

RAPPORT FRÅN FALUN: hemmadilemma

Av AMANdA - 21 oktober 2008 10:03

Jag har aldrig sömnproblem, så fort jag lägger huvudet på kudden somnar jag, så fort jag ens tänker på min säng blir jag dåsig. Men igår låg jag vaken länge, vred och vände mig och kunde inte somna. Jag var klarvaken, energin sprätte inne i kroppen,

det är förändringarnas tid.

Ni kanske undrar varför jag är så stissig, herregud kan jag inte bara komma till saken?!

Okejokej. Så här är det: för två veckor sedan sökte jag två olika jobb, och var på intervju på båda ställena. Det ena är ett receptionist-jobb på Emmas mammas företag Augur, det andra ett arbete som verksamhetsutvecklare på organisationen Vi Unga. Inför intervjuerna var jag nervös och ängslig, efter dem kände jag mig tom och håglös, jag kom på efteråt vad jag borde ha sagt och hur jag borde betett mig - sånt man inte kommer på i stunden - och jag kände mig helt jävla värdelös. Jag mådde så dåligt över min (enligt mig) usla prestation i intervjuerna att jag inte vågade skriva något om det här i bloggen. Som att om jag inte skrev något, skulle det aldrig existerat. Båda sa att de skulle höra av sig, lite "ring inte oss, vi ringer dig".

Inte en chans att de hör av sig, tänkte jag.


Och så händer det. Två veckor senare ringer de, båda två, samma kväll;

båda vill ha mig.

Så nu har jag två arbetsplatser, två heltidstjänster, som väntar på mig. Det är lågkonjunktur och börskrascher och två företag vill anställa just mig. Jag är inte desperat heller, jag har ICA där jag kan jobba hur mycket jag vill, i stort sett. Men jag tror inte jag vill stanna där. Igår när jag pratade med Emma testade jag orden "jag ska säga upp mig från ICA" och plötsligt kände jag en harmonisk känsla sprida sig i kroppen, ett fånigt leende på mina läppar så starkt att det speglades i Emmas ögon och hon log, hon med.

På kvällen, nedbäddad på madrassen på golvet i Guns vardagsrum, vägde jag för och nackdelar med de två olika arbetsplatserna. Så här blev det.

Augur: hög lön, skön stämning, gratis mat (gratis vin, säger Emma), varierat arbete, centralt beläget, träffa mycket människor osv.

Vi Unga: snygg kille som jobbar där (!), sköna människor, kulturintriktad arbete, eget ansvar, skapar bra kontaktnät för framtiden, omedelbart tillträde, rikskuponger, bestämt slutdatum (31 maj), flexibla tider, centralt beläget, meningsfullt arbete.


I eftermiddag ska jag bestämma mig och kontakta de bägge arbetsgivarna. Fortsättning följer.


(det som slår mig är att jag har så fel om mig själv. hur kan jag tro att jag är en loser, när jag är den de vill ha bland 25 andra sökande? hur kan jag ha en så sned självbild? något är fel.)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AMANdA - 10 mars 2010 21:45

Jag har börjat öva min självdisciplin. Självdisciplin kan vara bra att ha om man till exempel ska plugga på högskola, då måste man plugga ibland och inte bara se på youtube-filmer, samma sak om man startar eget företag, då måste man jobba ibland och ...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:41


     Idag är det 10 månader sedan jag somnade på den här mannens säng och låg som en död fisk, omöjlig att få liv i, och mannen fick boka hotell åt oss i Alicante alldeles själv. Jag var trött för att vi hade varit ute och cyklat längs ängar och v...

Av AMANdA - 10 mars 2010 09:35

jag borde gå ut och gå eller ta en löptur i solen men jag har fastnat inne, för min sporify-playlist är så bra att jag inte vill gå härifrån! ...

Av AMANdA - 3 mars 2010 18:46

Idag har jag varit ledig så jag tog en stärkande promenad i solskenet. Snubblade på en liten kinesisk butik med namnet "Vegetarisk livs" i Nyfors (alias Eskilstunas Chinatown) och gick in. Jag var den enda kunden i den lilla butiken så expeditens ful...

Av AMANdA - 2 mars 2010 20:30


  

Ovido - Quiz & Flashcards